تفاوت پلای وود با اینو وود چیست؟

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 3 مرداد 1402 در ساعت 9 : 12 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

آیا شما هم همانند بسیاری از افراد که در زمینه صنعت ساختمان سازی فعالیت دارند، تصور میکنید که اینو وود همان پلای وود است؟ احتمال میدهیم که در بین شما افراد بسیاری هستند که حداقل پاسخ یک سوال مطرح شده را نمیدانند. به همین جهت ما قصد داریم شما را با یکی از بهترین انواع تخته غیر چوبی در دنیا که کاربردهای بسیاری نیز دارد، آشنا نماییم. با ما همراه باشید. 

قالب پلاستیکی اینو وود (Innowood) چیست؟

قالب ساختمان پلاستیکی توخالی اینو وود (Innowood) نوعی محصول جهت صرفه جویی در انرژی و حفاظت از محیط زیست سبز، پلاستیک pp همراه با فناوری نانو درشت مولکول است. اینو وود (Innowood) جدیدترین محصول بتن ریزی در صنعت ساختمان سازی  پس از قالب های چوبی، قالب های پلی وود، قالب های پلای وود و قالب های بزرگ تمام استیل است. این صرفه جویی در انرژی و حفاظت از محیط زیست است و می تواند به طور کامل جایگزین قالب های فولادی سنتی، قالب های چوبی، چوب مربعی شود. علاوه بر این، هزینه استهلاک قالب اینو وود بسیار پایین است.

طراحی جدید اینو وود (Innowood)

1. ساختاری سوراخ مربعی اینو وود (Innowood)

سوراخ های مربعی به روز شده، مزایای ساختاری تخته قالب اینو وود (Innowood) پلاستیکی را قوی تر می کند. قالب های بتنی ستون قالب این محصول 4*8 فوت طراحی جدید قالب اینو وود (Innowood)  سوراخ گرد برای ساختمان دیوار بتنی است.

 

 

2. ضد آب بودن قالب جایگزین پلای وود

قالب پلاستیکی اینو وود (Innowood)  توخالی در برابر آب و هوا مقاوم است، حتی در برابر باران و بارش برف مقاوم و مستحکم است و دیگر مسئله ای پیش نخواهد آمد.

3. سبک وزن

اینو وود (Innowood) سبک‌ ترو حمل آسان‌ تری از تخته سه لا دارد، همچنین رهایی کارگر از کار سنگین از طریق قالب پلاستیکی اینو وود (Innowood) امکان پذیر است و کاهش 20٪ هزینه کار نسبت به تخته سه لا  یا پلای وود دارد.

4. سطح نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد

می توانید آب با فشار بالا سطح قالب پلاستیکی را شستشو دهید، اما قالب های فلزی نیاز به تعمیر و نگهداری سطح دارند.

5. کارایی بالا

کاربر پسند، با اره، میخ، مته، برش و غیره به خوبی کار کنید. سازگار با سایر مواد مانند چوب، فولاد، آلومینیوم و غیره.

6. مقاومت در برابر درجه حرارت بالا

مواد تشکیل دهنده قالب جایگزین پلای وود ماده پلی پروپیلن است، نقطه ذوب می تواند تا 167 درجه سانتیگراد باشد. درجه حرارت نرم شدن PP vicat 150 درجه سانتیگراد.

 

 

7. صرفه جویی در هزینه

یک مجموعه قالب پلاستیکی می تواند کل ساختمان های مرتفع را با ابعاد 2×35 طبقه تمام کند و 60 درصد از بودجه کل نسبت به تخته سه لا و قالب های فلزی صرفه جویی کند.

 8. قابل استفاده مجدد و ماندگاری طولانی است

قالب های توخالی پلاستیکی را می توان بازیافت و مجدداً برای کاهش هزینه های تولید مورد استفاده قرار داد. در مقایسه با سایر قالب ها، از مواد اولیه ضایعاتی به طور کامل استفاده می کند. به دلیل ساختار سبک آن، به طور گسترده ای در ساختمان های مختلف و سازه های پل کاربرد دارد. این دارای مزایای استحکام بالا، مقاومت در برابر ضربه خوب و مقاومت در برابر سایش خوب است، بنابراین عمر مفید را می توان افزایش داد.

مزایای قالب پلاستیکی توخالی اینو وود (Innowood)

مقاومت در برابر آب و مقاومت در برابر خوردگی

1. قالب پلاستیکی توخالی دارای کشش کافی است و تاب برداشتن و شکستن آن آسان نیست.

2. با توجه به ویژگی های پلاستیک، حتی اگر قالب پلاستیکی به مدت طولانی در آب خیسانده شود، لایه لایه نمی شود و حباب نمی زند.

3. خاصیت ضد خوردگی خوبی دارد. قابل استفاده در پروژه های خاص مانند مناطق ساحلی، سدهای رودخانه ای، معادن و ... بوده و نیازی به عملیات ضد خوردگی ندارد و باعث آلودگی سطح بتن نمی شود.

ساخت آسان

با توجه به سبکی قالب ساختمان پلاستیکی، می توان آن را به راحتی، سریع و ایمن کار کرد که برای سازماندهی ساخت و ساز و بهبود کارایی ساخت و ساز مفید است.

به طور کلی می توان گفت سطح قالب های ساختمانی پلاستیکی توخالی TOPOLO از CFRT (مواد تقویت شده با الیاف شیشه ای پیوسته) ساخته شده است که استحکام و منعطف بودن قالب را بسیار افزایش می دهد. سطح آن صاف و یکدست است و پیوند بین قالب ها محکم و صاف است. پس از قالب‌گیری، پوشش سطحی سازه بتنی از بتن با قالب‌های چوبی بیشتر است و نیازی به تعمیر نیست. و قالب گیری آسان است، هیچ عامل رهاسازی مورد نیاز نیست. پایدار و مقاوم در برابر آب و هوا است و ارتفاع مکانیکی آن قوی است. در شرایط دمایی 20- تا 60+ درجه سانتی گراد منقبض نمی شود، متورم نمی شود، ترک نمی خورد، تغییر شکل نمی دهد و ابعاد پایداری دارد.

 

 

پلای وود چیست؟

Plywood یا پلای وود، به نوعی تخته چوبی گفته میشود که در ساخت آن از چند لایه چوب ورقه ورقه شده استفاده میگردد که این ورقه ها با آغشته شدن به چسب های مخصوص و قرار گرفتن در دستگاه پرس، به یکدیگر چسبیده میشوند و این تخته چوب را تشکیل میدهند.

البته در ایران به جای واژه پلای وود، از نام های دیگری مانند  تخته سه لا  یا تخته سه لایی و همچنین تخته چندلایی استفاده میشود و اغلب پلای وود را با این اسامی به خاطر دارند. در سالیان ابتدایی تولید پلای وود، این تخته از 3 لایه چوب تشکیل شده است و به همین دلیل با نام تخته سه لا شهرت پیدا کرد اما امروزه این تخته چوب با تعداد لایه های بیشتری تا 13 لایه و حتی بیشتر تولید میگردد.

نکته مهمی که در مورد پلای وود یا تخته سه لا وجود دارد، کاربردهای فراوان آن است. این تخته چوب در ساخت مبلمان، کابینت، درب، کفپوش، دیوار، قالب های ساختمانی، جعبه های بسته بندی، وسایل تزئینی و ... به کار میرود و تمام این کاربردها، از ویژگی های منحصر بفرد آن سرچشمه میگیرد.

مزایای پلای وود چیست؟

استحکام بسیار بالا ی قالب پلای وود

شاید اصلیترین ویژگی تخته سه لا، استحکام و دوام بالای آن است. همانطور که توضیح داده شد، پلای وود از لایه های چوبی ساخته شده است و جهت قرارگیری این لایه ها بر روی هم سبب شده است تا استحکام این تخته چوب، از نمونه های دیگر مانند ام دی اف و نئوپان بسیار بالاتر باشد. 

وزن سبک قالب پلای وود

شاید باورکردنی نباشد اما پلای وود در عین حال که استحکام بسیار بالایی دارد، وزن آن از تخته چوب های دیگر کمتر است و این ویژگی منحصر بفرد آن را یک گزینه ایده آل برای ساخت مبلمان تبدیل کرده است.

قالب پلای وود مناسب برای سطوح خمیده

پلای وود نوع خاصی دارد که از قابلیت انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. این موضوع به شما کمک میکند تا در سطوحی که خمیده شکل و منحنی وار است، بتوانید از پلای وود استفاده نمایید.

 

 

مهمترین تفاوت میان پلای وود و اینو وود

پلای وود و اینو وود در نام بسیار به یکدیگر شباهت دارند اما یکسان نیستند. در این قسمت به برخی از تفاوت های این دو تخته اشاره خواهیم نمود:

پلای وود از ورقه های چوبی و به صورت لایه ای ساخته میشود اما اینو وود نوعی کامپوزیت است که از مواد پلاستیکی تولید می شود. اینو وود به جهت ساخت از مواد بازیافتی، هزینه تمام شده کمتری در تولید دارد و به طبع آن در بازارهای فروش نیز، قیمت پایینتری نسبت به پلای وود دارد.

پلای وود به استحکام بالا شهرت دارد ولی استحکام اینو وود به دلیل ضد آب و ضدخش بودن به هیچ وجه قابل قیاس با پلای وود نیست.

از نظر ظاهری نیز پلای وود به دلیل بهره مندی از چوب واقعی و همچنین استفاده از روکش های زیبا در تولید آن، جلوه شبیه به چوب نسبت به اینو وود دارد.

 

خرید پلای وود و اینو وود

پلای وود و اینو وود به دلیل ویژگی های ذکر شده، میتوانند مواد مناسبی در پروژه های مختلف باشند. اگر احساس میکنید که در پروژه خود به پلای وود و اینو وود نیاز دارید، بهتر است این محصولات را از واردکنندگان و تولیدکنندگان معتبر و خوشنام خریداری نمایید.

شرکت اینو وود، یکی از معتبرترین شرکت های وارد کننده پلی وود در ایران است. همچنین این شرکت در زمینه تولید نیز عقب نمانده است و با استفاده از مواد اولیه مرغوب ، بهترین جایگزین پلای وود ایرانی را تولید میکند.

ثبت نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
تخته سه لایی در قالب بندی

تخته سه لایی در قالب بندی

تخته‌های سه‌لایه یا پلای وود که به آنها تخته‌های چندلایه هم می‌گویند، از چس ...
تفاوت پلای وود با اینو وود چیست؟

تفاوت پلای وود با اینو وود چیست؟

آیا شما هم همانند بسیاری از افراد که در زمینه صنعت ساختمان سازی فعالیت دارند، تصور میکنید که ای ...
مزایای اینو وود Innowood چیست؟

مزایای اینو وود Innowood چیست؟

اینو وود محصولی نسل جدید از قالب های چوبی، قالب های ترکیبی فولادی، قالب های بامبو و روکش چوب است. می ...
نگاه کلی به اینوود

نگاه کلی به اینوود

قالب اینوود InnoWood یا قالب تخت نارنجی که به دلیل اینکه کاربرد این قالب با پلای وود و پلی وود ...